Langkau ke kandungan utama

Mengapa Mary Kay pilihan saya sebagai pengguna dan kerjaya?



Berfikir mahu menyertai Mary Kay, syarikat jualan langsung fokus kepada penjagaan kulit dan mekap serta bodycare, wangian serta peralatan kecantikan?

Apa sebenarnya syarikat ini?

Jom baca kisah saya dan Mary Kay.

Saya menyertai Mary Kay kerana saya menggemari produknya yang berkesan itu. Semakin lama saya bersama syarikat ini, semakin banyak yang saya suka. Saya suka system perniagaannya yang adil, saya suka layanan daripada management staffnya, saya suka sistem pendidikannya yang diberikan secara percuma, saya suka budaya yang menjadi prinsip syarikat ini.

Saya join Mary Kay pada tahun 2009.

Pada awalnya, saya join sebab mahu memakai produk khas untuk muka sambil menikmati penjimatan. Seperti syarikat lain juga, jika anda join, anda dapat sedikit keistimewaan seperti penjimatan, hadiah dan keistimewaan lain.

Kebetulan, ketika itu saya mengalami masalah kulit wajah yang berminyak, berkilat, berjerawat yang meninggalkan kesan parut yang hodoh.

Saya kurang berminat berniaga walaupun tidaklah mewah dengan wang. Tapi, saya jenis suka membeli saja. Seronok sebab membeli sambil menikmati diskaun. Apabila membeli banyak, semakin tinggi diskaun yang diperolehi. Ada offer khas untuk ahli lagi. Ada hadiah lagi. Memang seronok.

Saya banyak membeli, dan saya memakai pelbagai produk untuk diri sendiri. Masa itu saya masih kurang faham pun apa yang sesuai, apa yang tidak sesuai dengan jenis dan keadaan kulit saya. Produk yang sesuai mengelokkan kulit saya manakala yang kurang sesuai, terasa kurang selesa apabila dipakai.

Walau bagaimanapun, saya mendapat idea produk yang kurang sesuai dengan saya, pasti ada orang lain yang sesuai memakainya!

Saya tidak membuang produk itu tapi memberi peluang kepada kawan-kawan untuk mencuba. Jika sesuai, maka saya cadangkan kepadanya untuk membeli.

Produk yang saya pakai sama ada sesuai ataupun tidak sesuai dengan saya, saya jadikannya tester dan beri peluang kepada kawan-kawan mencuba. Cuba punya cuba, maka akhirnya saya dapat menjual, secara kecil-kecilan pada mulanya tetapi selepas itu saya semakin konfiden berkongsi, maka saya dapat menjual sehingga berjaya mendapatkan 3 butir cincin permata, hadiah dari Mary Kay.

Ramai pengguna Mary Kay ini memuji akan hasilnya yang positif. Maklumbalas seperti ini menambah keyakinan saya bagi meneruskan perkongsian tentang produk kecantikan Mary Kay kepada lebih ramai orang di luar sana.

Pengalaman saya sendiri, saya menunggu lebih kurang setahun bagi mendapatkan hasil yang memuaskan hati saya. Kesan pada kulit kita memang berbeza kerana kita semua mempunyai jenis kulit yang berbeza.

Selain jenis kulit yang berbeza, kita masing-masing mempunyai gaya hidup yang berbeza, pemakanan yang berbeza, jadi sabar dan konsisten memakai produk kecantikan ini adalah kuncinya.

Mary Kay menyediakan kelas-kelas percuma bagi membimbing ahlinya sama ada mereka mahukan info cara betul memakai produk ataupun maklumat untuk berniaga sehingga mencapai keuntungan maksimum yang ditawarkan oleh syarikat. 

Saya hadir ke Unit Meeting hampur setiap minggu untuk mendapatkan ilmu. Masa itu tiada kemudahan WhatsApp. Jadi memang tiadalah peluang untuk belajar online. So terpaksalah datang meeting untuk mendapatkan maklumat. Pada suatu hari saya dapat tahu ada training mengenai produk dan saya pun hadir. Saya sangat gembira kerana dapat tahu lebih banyak pasal produk.

Pada awal pembabitan saya dalam dunia kecantikan Mary Kay, saya banyak menulis blog. Dengan bloglah saya bermula. Dan ramai juga orang yang mencari Mary Kay, menemui saya di blog dahulu.

Ratusan karya saya, ada yang saya share pengalaman sendiri, ada juga yang saya terjemahkan dari bahasa Inggeris ke bahasa kita, sudah di-share oleh ramai pembaca. Ada yang beri kredit penulisan itu kepada saya, tapi banyak juga yang copy terus ke laman web masing-masing. Saya halalkan saja. Jika ia dikongsikan orang, saya rasa ilmu itu berguna untuk orang itu dan pembacanya.

Jika anda mencari speaker untuk hal-hal kecantikan, mungkin saya boleh bantu. Hubungilah saya ya! Atau tekan Sini

Hasnah
Mary Kay Ind. Beauty Consultant





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Retinol untuk wajah lebih halus, mulus, cerah, sekata dan tiada jerawat.

Retinol dianggap gold standard dalam skincare bagi mengatasi isu penuaan kulit baik lelaki mahupun untuk wanita. Terutamanya untuk wanita. Berkesan dalam menangani semua kesan penuaan pada kulit seperti:- 1. Pengenduran kulit sehingga kulit nampak jatuh dan kendur serta kekuningan (sallow) 2. Melicinkan kedutan kasar pada kulit; 3. Memudarkan jeragat; 4. Menghaluskan liang pori; 5. Memudarkan parut jerawat; 6. Kulit menjadi licin, halus dan lebih cerah. Sebelum saya cerita lebih lagi tentang Retinol, saya ingin kongsikan dahulu keadaan kulit saya selama ini. Keadaan kulit sebelum ini (Sebelum Retinol) Kulit saya mengalami kesan penuaan ketara atas faktor usia. Jeragat agak jelas, kedutan nasolabial dan marionette lines pada kulit wajah saya agak ketara. Selain itu, kulit dan pori kelihatan kasar. Selepas 3 bulan konsisten memakai Retinol serta serum, kulit saya semakin tegang, kedutan kasar menjadi kurang ketara, jeragat semakin pudar dan saya menjadi wanita yang happy dengan kulit waj

Tips memakai Clearproof Deep Cleansing Charcoal Mask dari Mary Kay

Mary Kay Clearproof Deep Cleansing Charcoal Mask Cara pakai Mary Kay Deep Cleansing Charcoal Mask. 1. Bersihkan muka dengan pencuci muka yang sesuai dengan jenis kulit. Urut dengan jari lembut-lembut. Tips : Pakai masker pada sebelah malam sahaja. 2. Bilas dan lap wajah anda dengan tuala muka yang lembut, lembut-lembut. 3. Sapu dan ratakan masker ke seluruh wajah dan anda bolehlah relax selama 10 - 20 minit. Tidak perlu mencampurkan masker dengan air. Sapu masker sehingga warnanya opaque. Boleh gunakan jari sahaja ataupun menggunakan face mask spatula. Tips : Anda boleh menyapu toner dahulu sebelum meratakan masker ke wajah jika suka. Haruman mint akan menenangkan anda sepanjang waktu memakainya. Kulit berasa dingin dan selesa. 4. Bilas masker hingga bersih menggunakan air suam atau air paip sahaja, gunakan jari lembut-lembut. Anda boleh gunakan Disposable Facial Cloth untuk memudahkan pembersihan masker. Masker ini mudah dibersihkan. Jangan gunakan berus atau berus Skinvigora

Jenis-jenis Serum Mary Kay

Serum adalah tambahan penting ke dalam rutin penjagaan kulit harian terutama bagi kita yang sudah mencapai usia 25 tahun dan ke atas. Namun, serum boleh ditambah ke dalam rutin penjagaan kulit bagi pengguna muda yang baru berusia 18 tahun. Serum mempunyai tekstur yang cair, halus, dan mudah diserap ke dalam kulit. Oleh sebab molekulnya halus, maka serum dapat tembus hingga ke lapisan dermis kulit kita. Serum mengandungi bahan aktif berkuasa tinggi hingga dapat menentang kesan yang mahu dihilangkan dari permukaan kulit. Pernahkah anda tertanya-tanya fungsi serum yang anda beli, guna dan pakai setiap hari itu? Serum Mary Kay Setiap serum mempunyai fungsi khusus kerana sifat serum itu sendiri, ia direka khas bagi mengatasi satu-satu isu yang mahu diperbaiki. Buat masa ini belum ada 1 botol serum yang dapat mengatasi SEMUA isu kulit. Sebagai contoh, di Mary Kay, terdapat pelbagai jenis serum dan saya akan cuba kupas satu persatu khas untuk pengetahuan anda. Untuk menghidrat